On-line издание за българското черноморие
Новини Абонамент Контакти

Начало

Брой 2516

Събота, 29.04.2006 Към последния брой


Рубрики
 Начало
  Топ новини
  Новини, Варна
  Новини, регионът
  Новини, България
  Новини, светът
  Интервю
  Живот
  Спорт
  > Фамилия
  BG-Музика
  Барометър
  Загадки
  Особен поглед
  Всемир
  Стандарт
 Съдържание




До редактора
more@triada.bg


Търсене

Отиди в този брой



Доц. д-р Искрен Коцев, ръководител на клиниката

Доц. д-р Искрен Коцев, ръководител на клиниката по гастроентерология в УМБАЛ "Св. Марина":
Пърженото трябва да се изключи изцяло от менюто на възрастните
Закуската и обядът са задължителни, вечерята да е по-лека, а сладкарските изделия да се оставят само за празници
Олга Боева
Храненето на възрастните хора е темата на разговора ми с ръководителя на клиниката по гастроентерология в университетската болница за активно лечение (УМБАЛ) "Св. Марина" доц. д-р Искрен Коцев.
Храносмилателната система е една от най-важните в организма, тъй като тя осигурява енергиен и градивен материал за цялото човешко тяло - за неговата мускулатура, нервна и сърдечносъдова система, за работа на сърцето, белите дробове, отделителната система, за основната обмяна. Енергията, отделена в резултат на действието на храносмилателната система, е необходима за осъществяване на трудовата, творческата и всяка друга дейност, обяснява доц. Коцев. В нея се включва стомашно-чревният тракт, започвайки от устата, хранопровода, стомаха, дванадесетопръстника, тънкото и дебелото черво, а така също и черният дроб, жлъчната система и панкреасът. Това са органите, които отговарят за храносмилането. Какво става с тях с напредването на възрастта?
Първите промени започват в стомашната лигавица
и те водят до нейната атрофия, свързана най-често с хроничния гастрит и намаляването на смилателната мощ на стомаха. Промени настъпват и в панкреаса - активният паренхим (основната тъкан) намалява и се замества с мастна тъкан и с фиброза. Резултатът е понижение в мощта на ензимите, отговорни за смилането на храната. Могат да се наблюдават и болести, които засягат тънките и дебелите черва - тенденция към запек, поява на полипоза (образувания на дебелото черво), които могат да бъдат и предракови. Тези образувания се появяват у 1/4 от възрастните хора. Възможно е да се проявят и някои други заболявания - жлъчно-каменна болест, панкреатит, хепатит, които дават допълнително отражение върху храносмилането.
Възрастовите промени в храносмилателната система настъпват бавно, постепенно и винаги са свързани с болест. Но у някои хора вследствие на други болести могат да се появят и по-рано. Самите заболявания на храносмилателната система са широко разпространени и най-често тяхната клинична изява е след 60 - 65 г., подчертава доц. Коцев. Дали функциите у човека се нарушават в резултат на възрастовите, или на болестните промени е въпрос и на философия. Господстващата теза днес е, че те са свързани с болест. В този смисъл човек може да е на 100 г. и да е здрав и без никакви промени. Но в крайна сметка промени настъпват при повече от половината от хората, категоричен е гастроентерологът. Ето защо е добре възрастните хора да съобразяват менюто и начина си на хранене с годините и съответните промени, настъпили в храносмилателната им система.
Какъв трябва да е хранителният режим на възрастните хора? Под хранителен режим се разбира броят на храненията през деня и интервалите между тях. При всички случаи трябва да бъде повече от 2 пъти. Най-добре е 3, а още по-добре 4 пъти. Т.е. храната, която е определена за консумация през деня, трябва да бъде разделена на 3 или 4 приема. Най-голямото количество се приема през първата половина на деня. Добре е след обед да има подкрепителна закуска, а вечерята да е 25 процента от целия прием на храна за деня.
Какви са изискванията към менюто на възрастния човек?
То трябва да отговаря на принципите на рационалното хранене, съобразено с възрастовите особености, подчертава доц. Коцев. Най-доброто хранене е разнообразното, при което се приемат от трите основни вида хранителни вещества - белтъци, въглехидрати и мазнини в съответно съотношение, както и храни, в които има влакнини (фибри), съдържащи витамини, микроелементи и соли. Обикновено съотношението на въглехидрати, мазнини и белтъчини е 4:1:1. При възрастните хора трябва да се запази нормалният прием на белтъчини - т.е. белтък от яйце, извара, риба, птиче месо, постни видове меса, ядки. Те са жизнено необходими за изграждането на много хормони, ензими, антитела, отговорни са за имунитета.
Основният енергиен материал са въглехидратите. Те трябва да бъдат набавяни от овесените ядки, типовия хляб, пълнозърнестия хляб тип грахам, от въглехидратите, които се съдържат в зеленчуците, от някои варива, плодове. Трябва да бъде намален значително приемът на храни, съдържащи кристална захар, заради техния висок атерогенен индекс и възможността за затлъстяване. Това значи всички сладкарски изделия да се консумират само по време на празници, т.е. за дегустация, съветва доц. Коцев. Добре е да се приемат растителни мазнини, каквито се съдържат в слънчогледовото, маслиновото, кокосовото олио, а от животинските - да се дава предпочитание на рибеното масло. Гастроентерологът обръща специално внимание на необходимостта от влакнини, както от пектини, лигнини и всички фибри, които се съдържат предимно в зеленчуците и плодовете. Те нямат хранителна стойност, но играят важна роля - извличат някои от прилепените към храните канцерогени, абсорбират някои тежки метали, попаднали в храните, извличат от организма излишния холестерол. Освен това те противодействат на запека. Поради всички тези качества, независимо, че нямат собствена хранителна стойност, трябва да се приемат чрез зеленчуците, пресните салати и другите листни зеленчуци, плодовете, всичките форми на вегетарианското хранене в суров вид.
От месата трябва да се предпочитат по-сухите - пилешко, птиче без кожата, пуешко, непържена риба, заешко, телешко без мазнина. Почти всички колбаси съдържат голямо количество мазнина и трябва да бъдат изключени от седмичното меню.
В общи линии
науката няма доказателства, че разделното хранене има предимства
пред комбинираното. Съчетанието е въпрос на вкус, на кулинарна култура. От физиологична гледна точка няма съчетания на храни, които взаимно да се изключват, подчертава доц. Коцев. Дори понякога, когато човек е много гладен, може да започне с нещо въглехидратно или дори с десерт. Приетата с храната глюкоза изпраща сигнал в центъра на ситостта, което може бързо да премахне чувството за глад.
Какво би препоръчал на хората, които се хранят обилно веднъж на ден, и то вечер, питам доц. Коцев. Всички, които се хранят вечер, а това е често срещан тип хранителен режим днес, стигат рано или късно до затлъстяване и до хиперлипемия, т.е. до повишение на холестерола и на триглицеридите в кръвта, което е рисков фактор за много болести, включително и за атеросклероза. Този начин на хранене е неприемлив от медицинска гледна точка. Задължително трябва да има закуска и обяд, а вечерята да бъде по-лека, символична, категоричен е той. Разбира се, не става въпрос за изключенията.
Добре е възрастните хора да знаят, че рационалното хранене означава ястията да бъдат приготвени в деня, в който ще се консумират, и то с подходящи продукти, като най-добрият принцип е те да са израснали сега и тук, в България, да са от сезона. Желателно е тези препоръки да се спазват при възможност, подчертава гастроентерологът. Освен това храненето трябва да е в приятна обстановка на маса с покривка, с добри прибори, съпроводено с приятни емоции, за да се използва максимално пълноценно храната, а не на крак и между другото. По отношение на приготвянето на храната, добре е тя да се вари, задушава или пече във фурна, а при по-специални случаи - и на скара. Скарата не трябва да се превръща обаче във всекидневие. Пърженото трябва да се изключи изцяло от менюто, защото то създава възможност за получаване на окислителни радикали и на канцерогени, които попадат непосредствено в храната, после и в организма. А всичко това може да има отношение към канцерогенезата, предупреждава доц. д-р Искрен Коцев.

Коментари
вашият коментар

Фамилия
90-годишният учител 

Хранителните добавки и напитките 

Да си направим градинка 

Доц. д-р Искрен Коцев, ръководител на клиниката

Необходимите калории 

Седмичното меню 

Умеете ли да пиете уиски 

Шести член от Символа на вярата 

Пригответе за децата полезните млечни коктейли 

Днес е Световният ден на тайчи и цигун 

Пътят към успеха 


начало | новини | абонамент | контакти